Wednesday 25 May 2011

Markisa Ungu (B00)

    Markisa merupakan sejenis tanaman dari genus Passiflora dan merupakan buah-buahan jenis beri.Buah markisa mempunyai biji yang banyak.Biji buah markisa dikatakan dapat membantu  untuk membersihkan usus besar, meningkatkan pencernaan, dan membantu mencegah serangan jantung dan stroke. selain bijinya, buah markisa juga mempunyai banyak khasiat lain. Antaranya ialah dapat mengatasi masalah batuk, anti alergik,melancarkan perjalanan haid,menurunkan kolesterol, melancarkan peredaran darah, penurun panas badan, mencegah penyakit darah tinggi dan dapat bertindak sebagai antiseptik. 


     Buah markisa kaya dengan kandungan vitaminnya terutama vitamin C. Markisa juga merupakan sumber  pro-vitamin A,  niasin dan riboflavin.Buah markisa boleh dimakan begitu sahaja atau dijadikan jus. Bagi mendapatkan rasa yang manis anda perlu menunggu buah ini kecut dahulu. jangan risau sama ada buah ini telah busuk kerana memang struktur kulitnya begitu.

     Namun bagi anda yang gemarkan rasa masamnya, buah markisa juga boleh dimakan walaupun kulitnya tidak kecut. Buah markisa ditanam melalui biji benih. Kami di RAF ada menjual anak pokok markisa sama ada di dalam tray mahupun di dalam polibag.









No comments:

Post a Comment